Retkahduksia kasvisruokavaliolla?

Noin puolisen kuukautta sitten jätin lihatuotteet pois ruokavaliostani ja ajattelin kertoa teille miten oikein sujuu. Eli olen siis nykyään lacto-ovo vegetaristi. Syön siis kasvistuotteiden lisäksi myös maitotuotteita ja kananmunaa. Täysin vegaaniksi en siis ole ryhtynyt ja tuskin koskaan ryhdynkään. 

Miksi jätin pois lihan ruokavaliosta?
Mulla syttyi lamppu palamaan päässä. Tajusin kasvisruokien kehittyneen niin paljon viime vuosien aikana, ettei lihaa tarvitse ravinnoksi ollenkaan. Joten miksi siis  tappaa viattomia eläimiä ravinnoksi? Eli sama ideologia kuin siinä, että en pukeudu eläimeen. Elä ja anna muiden elää.

Erilaisiin kasvisvaihtoehtoihin on ollut myös todella kiva tutustua. Olen törmännyt todella hyviin ja ei niin hyviin tuotteisiin. Tässä tähän mennessä testaamani tuotteet lajiteltuina omiin kategorioihin.

Rakastuin:
-Soijanakit
-Soijasuikale
-Alpro Soyan vanukkaat ja jugurtit
-Falafel
-Härkis
-Kaikki kasvispihvit
-Bon Soya savustettu kasvisleikkele
-Tofu (Se jäykempi)
-Kikherneet

Näitä en enää koskaan laita suuhuni:
-Tofunakit
-Kasvisgrilleri
-Pehmeä tofu


Kuten listoista huomaa, niin suurin osa on minulle maistunut. Suurin rakkaus on tuo savustettu kasvisleikkele. Maistoin sitä ja sain ruokaorgasmin sekä onnen tunteen. Minun ei vieläkään tarvitse luopua meetvurstista. Olen pienestä asti rakastanut meetvurstia ja suurin suru kun jätin punaisen lihan pois oli meetvurstin menetys. Sitten tulikin kauppoihin kalkkunameetvursti ja olin onnellinen. Nyt taas surkuttelin samaa asiaa kunnes törmäsin tuohon kyseiseen tuotteeseen. Maku ei eroa meetvurstista ollenkaan. Ainoastaan koostumus on pehmeämpi. Seuraavaksi listalla olisi maistettavana nyhtökaura, josta olen kuullut melko jakautuneita mielipiteitä. Saa nähdä miten se mulle maistuu,

Lopuksi haluan vielä kertoa mitä muutoksia on fyysisesti tapahtunut. Mulla olo on lihan pois jättämisen jälkeen muutunut paljon kevyemmäksi. Ei ole ollut ollenkaan sellaista tunkkaista ja turvonnutta oloa. Vatsan turvotuksestakaan en ole enää kärsinyt, josta aiemmin melko usein kärsin. Mitään negatiivista en ole havainnut ja enpä ole edes ikävöinytkään lihatuotteita ollenkaan missään vaiheessa tähän menessä.


Kommentit

  1. Miten eläimet on viattomampia kuin kasvit? Tiedäthän että esim. soijantuotanto on tuhoisaa ympäristölle. Mulle tulee noista pavuista ja soijasta tosi tunkkainen ja turvonnut olo, lihasta tulee hyvä ja energinen olo. Lisäksi soija sekoittaa miesten testosteronitasot tosi pahasti ja naisilla lisää merkittävästi rintasyöpäriskiä. Kasvikset on kyllä hyviä ja terveellisiä mutta proteiini kannattaa ihmisen hankkia eläinperäisenä. Jos esi-isät eivät olisi syöneet lihaa olisivat aivot jääneet kehittymättä ja oltaisiin vieläkin simpansseja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ravitsemusalan ammattilaisena sun kommentti on hiukan huvittava. Kasvisperäinen proteiini ei ole millään tavalla huonolaatuisempaa kuin eläinperäinen. Ja tietenkään alkuaikojen ihmiset eivät voineet elää pelkällä kasvisruualla, koska silloin ei ollut minkäänlaista tietämystä tai tutkimuksia ravinnosta ylipäätään. Sen vuoksi elinikäkin oli lyhyt.

      Tietenkään pavut ja soija ei kaikille sovi, mutta ne eivät kasvissyöjälle ole välttämättömiä. Vaihtoehtoja on niiden lisäksi paljon.

      Liha on syöpää lisäävänä myös suurempi riski. Esimerkiksi punaista lihaa saa syödä suositusten mukaan maksimissaan 500g viikossa. Tiesitkö muuten, että elimistöllä kestää sulataa esimerkiksi nauta noin kolme vuorokautta. Se pihvi siis killuu siellä vatsassasi noin puoli viikkoa.

      Lihan tuotanto myös saastuttaa huomattavasti enemmän kuin kasvisten tuotanto.

      Toki jokainen saa syödä kuten itse itselleen parhaakseen näkee ja mulla ei ole sitä mitään vastaan jos joku lihaa syö. Kasvisruokavalion olen huomannut itselleni paremmaksi ja siksi siihen olen päätynyt.

      Tuohon ensimmäiseen kysymykseesi en rupea edes vastaamaan.

      Poista
  2. Eläin on viaton. Ihminen viallinen. Mutta ihminen tekee toki virheitä mutta voi hyvityää ne myös. Jos nyt sattuu olemaan semmonen ihminen. Kaikki ei hyvitä.

    VastaaPoista
  3. Jos ihastuit Alpro Soyaan, niin kannattaa maistaa myös Yosan tuotteita.:) Ihan ne perus Yosat on kaura"jogurttia" ja ihan jees herkkuna, mut ne Sportit on välipaloina ihan parhaita. Niissä on herneproteiinia.:)
    Ja ne on kotimaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. musta noi yosan sportit maistuu ainakin aivan paskalle. joltakin myrkyltä suorastaan. yäk

      Poista
    2. Kait kuitenkin koirillesi lihaa syötät?

      Poista
    3. Mikä kysymys tuo on? Tietenkin syötän :'D

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Toivepostaus: Minun koti ♥

Toivepostaus - Millaista on homoseksi?

Mitä tapahtui julkkisuralleni?