Poronsisäfileetä & marinoituja uunijuureksia!

Nyt suosittelen tiukan budjetin henkilöitä juoksemaan karkuun ja lujaa. Tänään minulla koulussa nimittäin valmistui poron sisäfileetä jonka kilo hinta on reilu 50e. Joku myös pyysi minulta reseptiä juuresten valmistukseen ja lisukkeeksi valmistin sen vuoksi marinoituja uunijuureksia. Uunijuuresten ja poron lisäksi lautaselle tiensä löysivät yrttiöljy sekä oma uusi rakkaus rucola. Olen ruvennut nykyään käyttämään todella paljon rucolaa ja monesti korvaan esimerkiksi salaatinlehdet salaateissa rucolalla. Rucola on myös todella terveellistä sillä se sisältää runsaasti c-vitamiinia sekä rautaa. Mutta nyt reseptiin!

-------------------------------------------------------------------------------------------

MARINOIDUT UUNIJUUREKSET  
(noin. 4henkilölle)

200g Porkkanaa
200g Lanttua
200g Palsternakkaa
1dl Oliiviöljyä
Suolaa ja mustapippuria myllystä

Marinadi:
1rkl Dijoninsinappia
2rkl Hunajaa
3rkl Vaaleaa balsamicoa
3rkl Omenaviinietikkaa
0,5dl Oliiviöljyä
1tl Raastettua inkivääriä

Pilko porkkana, lanttu ja palsternakka reilun kokoisiksi paloiksi. Sekoita joukkoon öljy ja mausta suolalla sekä pippurilla. Paista juureksia uunissa 200-asteessa noin.30min. Kasviksien ollessa kypsiä valuta turha oliiviöljy uunivuuasta pois. Valmista marinadi ja sekoita se hyvin juureksiin. Anna maustua.

PORON SISÄFILEE
 (4 henkilöä)

600g Poron sisäfileetä
2dl Oliiviöljyä
2rkl Rosmariinia
1tl Mustapippuria

Poron sisäfileetä saa ainakin K-Citymarketista pakasteesta. Tuoreena sitä on melko vaikea saada täällä päin Suomea. Ota poro sulamaan jääkaappiin edellisenä päivänä valmistusta. Pari tuntia ennen paistoa marinoi filee. Sekoita öljyyn rosmariini sekä pippuri kulhossa. Lisää poron sisäfileet kulhoon ja sekoita hyvin. Laita kelmu päälle. Paista sisäfileet pannulla noin 4min per puoli. Tarjoile poro uunijuuresten ja rucolan kera.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentit

  1. Syötkö nykyään lihaa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainahan mä olen syönyt broileria, kalaa ja poroa. En ole koskaan ollut kasvisruokavaliolla, paitsi 15 vuotiaana olin pari kuukautta täysin vege...

      Poista
    2. Mä en oikeesti tajua miksi moni luulee mun olevan vegaani... Syön vain kalaa, broileria ja poroa koska muiden lihojen mausta en pidä. Mitään muuta syytä ei ole sille että syön vain kalaa, poroa ja broileria.

      Poista
    3. joskus mainitsit, että syöt kuitenkin riistalihaa, mutta nyt ilmeisesti vain poroa? Oletko siis vaihtanut mielipidettäsi riistalihasta, vai etkö vain tiennyt muidenkin, kuin poron kuuluvan riistaeläimiin?

      Poista
    4. Kuinka hölmöksi mua luulet? xDDDD

      En ole oikein riistaa syönyt. Ainoastaan poroa, hirveä ja fasaania joista pidän sekä villisikaa josta en pidä ollenkaan. Siinä on samanlainen läpitunkeva rasvan maku kuin normaalissa siassakin.

      Poista
  2. Minun mielestäni rauhoitettujen eläinten syöminen on eettisesti väärin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riista eläimet on rauhoitettuja tietyillä ajoilla. Ei siis ole täysin rauhoitettuja vaan niillä on tietyt metsästysajat.

      Poista
  3. Muistahan Petri, ettei poro ole riistaa, vaan laiduntava kotieläin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten mulla on aina ollut mielikuva poron olevan riistaa :D
      Noh aina oppii jotain uutta!

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Toivepostaus: Minun koti ♥

Toivepostaus - Millaista on homoseksi?

Mitä tapahtui julkkisuralleni?