Kuinka selviän 20eurolla viikon ruuista?

Mulle on tullu paljo viestejä facebookissa, sähköpostissa ja pari kommenttia täällä blogissa, joissa ihmetellään miten ihmeessä mä selviän ruokakuluista 10-20 eurolla per viikko. Yhdessä kommentissa kysyttiin voinko tehdä postauksen tästä aiheesta ja tässä sitä taas teidän lukijoiden inspiroimana kirjoitan.

Yksi suurin syy miksi selviän noin pienellä summalla on, että minä asun yksin ja ei ole muita syömässä. Yksin ei paljoa ruokaa kuluta. Toinen syy on, että käytän ruokakauppanani lähes aina Lidliä. Lidlissä on todella halpaa. Seuraavaksi kirjoitan teille esimerkiksi kauppalistan, jolla pärjään viikon ajan. Kaikki siis on Lidlistä mitä nyt listaan.

Seiti 400g 2e. Tästä paketista saan kalaa kahteen eri ruokaan.
Kanasuikaleet 300g noin 3e. Tästäkin paketista saan kahteen eri ruokaan aineksia.
Kasvikset pakasteesta yleensä 1-2kg noin 2e. Näistä syön viisi kertaa.
Ruisleipä 1,50e / paketti
Purkitettua tonnikalaa vedessä 1,50e/ purkki. Riittää kahden leivän päälle
Tuorejuusto 0,99e/ purkki. Ostan aina paketin chiliä ja paketin maustamatonta.
Herkkusienet 1,59e/ paketti.
Hedelmät ja kasvikset ostan K-Kaupasta ja niihin menee yleensä noin 5e.

Näihin ostoksiin menisi siis 18,60e ja näillä söisin hyvin koko viikon ja varmaan jäisi ruokaa ylikin.

 
Katselin tossa kuviani ja järkytyin miten paljon oon painanut. Lihominen on alkanut kesän lopussa ja nyt kiloista on onneksi päästy eroon. Ja ilman ensimmäistäkään kävelylenkkiä, kuntosalilla käyntiä tai mitään muutakaan liikunnallista. Kaiken mun dieetistä voit lukea täällä!

Heinäkuu 2012 - Paino 84kg
Syyskuu 2012 - Paino 93kg
Joulukuu 2012 - Dieettiä takana muutamia viikkoja. Paino 88kg
Helmikuu 2013 -  3kk kestänyt dieetti ohi. Paino 75kg

Maaliskuu 2013 - Paino 74kg. Kilo on tippunut lisää. Painoa pudonnut kokonaisuudessaan 19kg.

Kommentit

  1. miten juomat? sähän juot limuja, nehän maksaa yli 2 e pullo / tölkki? entä heseruoka yms?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äiti tuo limpparit mulle yleensä Venäjältä =)
      Heseruuat ja tuollaiset ei kuulu viikottaiseen ruokahankintoihin, jonka vuoksi en niitä mukaan laske =)

      Poista
  2. Oi kunpa nuoret enemmänkin olis noin fiksuja ruokaostoksissa! Opiskeluaikana tulot on pienet, mutta oikeesti vähälläkin voi ostaa terveellistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noh mä oonki ihmetelly, että miks kaikki valittaa ruuan olevan niin kallista. Mun mielestä ruoka on ihan edullista =)

      Poista
  3. Paljonko poltat tupakkaa? Olet joskus puhunut blogissasi, tai siis kirjoittanut, että poltat.. Hyvä ohje, miten voi selvitä noin vähällä. Harmi, että mulla on toinenkin joka syö jääkaappia tyhjäksi, joten ruokakaupassa pitää käydä joka pvä. Hänellä on omakin koti, mutta susipari kun ollaan, niin yleensä ruoanhankinta jää mulle. Ei mitenkään pärjätä tuolla summalla siis.. Jos olisin yksin, niin varmastikin pärjäisin. No, mut anyway, laihdutusprojektini on jatkunut jo varmaan kaksi vuotta, mutta varsinkin miltei aina toistuvien viikonloppuretkahdusten takia paino junnaa paikallaan eikä tipu. Viime kesäni oli jopa alle 58, ja tavoite siis 55, mutta nyt taas kun kevät koittaa, aion liiikkumalla tiputtaa painon. Neljän kilometrin lenkki esim. neljä kertaa viikossa, osin hölkäten, vie senttejä lantiolta, samoin kuin semmoinen, mitä voi ihan sisällä harjoittaa, eli pelaan itsepuolustuspeliä pleikkarin ja siihen kuuluvan kameran kautta. Kyllä hiki tulee äkkiä, vaikka siinä potkii ja nyrkkeilee vain "ilmaa".. :) Onnittelut laihtumisen onnistumisesta! Ja siis, kun et ole liikkunut.. Mieti, miten sitten vielä laihdut, kun alat liikkua! Tuota strippusjuttua mä vähän tekstissäsi oudoksuin.. siis tykkäätkö stripata? Mä en voisi kuvitellakaan ystävieni eessä alkaa stripata.. saati nyt muutenkaan..
    Mut juu, oikein hyvää keväänjatkoa sinulle! Maailmasi on minulle hieman outo, mutta jotenkin silti kiinnostaa nähdä, miten "kasvat" persoonana. Minulla oli kerran ystävä, joka oli vähän kuin sinä.. ja minä petin hänen luottamuksensa. Pidin häntä liian outona, kun hän toteutti itseään, ja aloin karsastaa hänen toimiaan. Suren omaa typeryyttäni, ja ahdasmielisyyttäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joku aski menee tupakkaa päivässä, vaikka ton polttamisen vois lopettaakkin.

      Onnea dieetillesi. Mun dieettit on ohi, enkä aijo laihduttaa enää grammaakaan. Olen tavotteeseeni päässyt =)

      En oo koskaan tajunnut, että mikä suomalaisten mielestä strippaamisessa on niin kauheaa. Se on vain tanssia kuten vaikka tango, breakdance tai baletti. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

      Oot tehny suuren virheen. Jokaisen pitäisi antaa olla oma itsensä. Toivottavasti et enää ole ahdasmielinen =)

      Poista
  4. Tuosta ruokamäärästä riittäisi energiaa ehkä pariksi kolmeksi päiväksi.

    Nollallakin eurolla selviää jos käy syömässä ja juomassa ravintoloissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakkosyöttöä olis mulle jos nuo kaikki joutuis kolmessa päivässä syömään.

      Ravintoloissahan sitä rahaa juuri menee. Sen vuoksi olen lähes lopettanut niissä käymisen. Nykyään käyn pari kertaa kuussa ravintoloissa ja silloin ku joku vie mut syömään =)

      Poista
  5. Kyllä säkin saavutat kohta sen pisteen painossa, että enää pelkällä ruualla ei yksinkertaisesti laihdu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei se mitään. Mun ei tartteekkaan laihtua enää ollenkaan =)

      Poista
  6. No, jos et laske ulkona syömisiäsi tuohon, ei se ole oikea summakaan. Ruokaahan nekin on ja rehellisen ruokaan kuluttamasi summan saat vasta kun lasket nekin mukaan. Jotkuthan saattaa käydä aina työpaikkaravintolassakin syömässä, joten kotiin ei tarvitsekaan ostaa ruokaa juurikaan paitsi viikonloppuisin. Mutta ruokaan kuluvaan rahasummaan nekin pitää sisällyttää. Sinulla on nuoriakin lukijoita, joten älä harhauta heitä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä itse maksan ulkonasyömisiä reilu 20e/ kuussa. Äiti yleensä vie mut syömään ja tarjoaa kun käyn ulkona syömässä.

      Poista
  7. Eli sulla ei mene vähän rahaa ruokaan siksi, että olisit jotenkin säästäväinen, vaan siksi, että joku muu maksaa sun syömiset?
    paljon sulla menisi oikeasti rahaa ruokaan viikossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ennen kun söin päivittäin ulkona, ruokaan meni yli 100e viikossa.

      Nyt kun olen lopettanut melkein kokonaan ulkonasyömisen, niin jos laskee mukaan myös nuo ulkonasyömiset niin 20-30e/viikko =)

      Poista
  8. Hassua, miten ihmiset jaksavat jauhaa ettei pari kymppiä voi muka riittää syömisiin. Opiskelijana hyvin tiedän, että riittää vallan mainiosti. Itsekin tein pari päivää sitten jauhelihakastikkeen perunoilla, raejuustolla ja salaatilla ja hintaa tuli reilu 6€, josta söin pari päivää. Siitä voi laskea että viikossa samankaltaisille ruoille tulisi hintaa n. 20€. Aamu-, ilta- ja välipalaksi voi syödä jotain edullista, kuten rahkaa ja munakasta. Tuosta kun miinustaa salaatit (jos ei tykkää syödä salaattia), niin hyvin jää rahaa vaikka hesellä syömiseenkin esim. kerran viikkoon. Ehkä kommentoijat eivät tiedä miten halvalla oikeasti pystyy elämään, jos vaan haluaa =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Ruoka on edullista kun katsoo mitä ostaa =)

      Poista
  9. Missä tuosta listasta on esim. rasva ja mausteet? Vai keitätkö broilerinsuikaleet? Arvaan, että paistat > tarvitset rasvaa. Mausteita, ruokakermaa, jauhoja jos haluat suurustaa kastikkeen jne. Älä unohda laskea näitä viikottaiseen ruokaan, vaikka ei niitä joka viikko tarvitsekaan ostaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole käytänyt mitään paistamiseen pitkään aikaan. Kaapeista ei löydy mitään kuivatuotteita. Ei jauhoja, ei mitään. Yksin kun olen, niin en tee mitään kummempia ruokia. Kavereiden kanssa jos kokataan, niin jokanen tuo jotain raaka-aineita ja kokkaillaan. Noh mulla on noi mausteet, mitä nyt kaapissa on kestäny 9kk ja ne makso yhteensä joku 6e Lidlistä. Tuohon summaan voi siis lisätä 0,16cnt.

      Poista
  10. Sä syöt ihan liian vähän, tai no olettaen ettet käy joka päivä suunnilleen jossai ulkona syömässä. D:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En katso syömisiäni kovin tarkkaan. Katson, että ruoka on terveellistä sekä hyvää ja syön aina kun on nälkä.

      Ulkona käyn syömässä kerran viikossa. Hamppareita, pizzaa, subia jne... Sitten syön karkkia tai suklaata, jota äiti tuo tuliaiseksi venäjältä. Kohtuudella tietenkin. Päivittäien kalorinsaantini on 1000-200kcal.

      Poista
    2. Ruuasta ei pidä tehdä pakkomiellettä, eikä sitä pidä tarkkailla liikaa. Mulla ainakin menisi sellaisesta kyky nauttia ruuasta =)

      Poista
  11. Joko oot Petri käynyt allekirjoittamassa kansalaisaloitteen tasa-arvoisesta avioliittolaista?

    VastaaPoista
  12. Suurin osa ihmisistä ei tajua, kuinka paljon ne heittää ruokaa roskiin = rahaa menee enemmän. Yksinelävänä esim lasagneaineksista riittää pakastimeen asti ja sitä voi sieltä aina tarpeen vaatiessa lämmittää. Helposti selviää jopa alle 20e/viikko ruuista, jos vain katsoo mitä ostaa ja käyttää raaka-aineet fiksusti! :) Hienoa, että toit asian esille. Mua on jo pitkään ärsyttänyt, kun tosi monet kitisee kuinka ruokaan menee niin paljon rahaa jne. Suomessa ruoka on oikeasti edullista, jos katsoo mitä ostaa ja vertailee kilohintoja. Olen aina ajatellut, että ruoka on suht kallista Suomessa, mutta nyt Australiassa asuessani Suomen hinta-laatu-taso on todellakin hyvä! Jatka Petri samaan malliin, blogiasi on mukava lukea.

    -Pinja

    www.kohtiausseja.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä. Katsokaa ihmiset mitä viskaatte pois ja niitä hintoja kaupassa. Jotkut tosin katsoo sen merkin perään ja sitten valittaa miten kallista.

      Itse aina säästän yli jäävät ruuat joko jääkaappiin tai pakastimeen. Niistä saa kehitettyä vaikka esimerkiksi muita ruokia. Lasagnetesta olen tehnyt esimerkiksi wokkia. Kastikkeita käyttänyt keittopohjana jne...

      Poista
  13. Oikeesti oon tosi positiivisesti yllättyny sun suhteen! Olin sun kanssa samalla yläasteella ja osa mun kavereist kiusas sua ja piti sua sika outon. Nyt tunnen oloni joteki tosi ylpeeks, ku jaksoin sanoo aina, ku ne meinas huutaa sun perään jotain, et lopettakaa. XD Mun mielest kiusaamine oli väärin vaik okei sä vaikutit joteki vähä pimeelt sillo, mut uskon et sul itellä saatto olla jotai sellasii asioit sisällä, mitä nyt kaikille ei huudella. Nyt ku katon tätä sun blogii ni oon joteki niiiin tyytyväinen sun puolesta, millasen muutoksen oot saanu aikaan! :) En oo suhun tosin enää kolmeen vuoteen juurikaan törmänny missään enkä tunne sua, mut ulospäin sä vaikutat paljon positiivisemmalta ja raikkaammalta! En ois ikinä uskaltanu sulle yläasteella puhua (vaik välil halusin, ku näytit kärsivän), ku en ois tienny miten reagoisit, mut nyt uskaltaisin! :D Mä uskon, et laihtumisen myötä sun itsetunto on kasvanu ja oot kasvanu ihmisenä niin paljon niin lyhyessä ajassa ettet enää kaipaa sellast huomionhakua. Jatka samaan malliin ja kivaa kevättä! :)
    Ps. en nyt viitti paljastaa kuka oon, koska saattaisit yllättyy iha älyttömästi :DDD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mähän oon vähän pimee ja outo ;))

      Kiitos tosi paljon kehuista. Oon kyllä muuttunu todella paljon ylä-aste aijoista. Ihanaa kevättä sullekkin =)

      Ps. Nyt mua rupes kiinnostaa, että kuka oot. KERRO, KERRO, KERRO!! :D
      Fb:ssä inboxii laita viestiä :D

      Poista
  14. heii, tosi kiva blogi sulla!! ^^ Tää postaus oli tosi hyvä o___O Mua ärsyttää ku haluaisin kans käydä Lidlis ruokakaupas mutta se on niin hevon persees ettei tuu koskaan käytyä ;____; Pitäis kyl ottaa asiaksi koska siellä on hyviä tuotteita halvalla. Rakastan mm. Lidlin jugurtteja *___*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se yksi pitempi matka säästää sulle useemman kympin kuukaudessa! Mun lemppari on se Lidlin persikkajugurtti <3

      Poista
  15. Kuinka pitkä olet? Et näytä 90 kiloisenakaan miltään valaalta, joten arvelen että olet melko pitkä. Tämä oli kohteliaisuus. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä en nyt tiiä suoraansanottuna. Lääkärintarkastuksessa oli 180cm ja terkkarin terveystarkistuksessa vain 176cm. Sovitaan vaikka noiden keskiarvo, eli 178cm xDD

      Poista
  16. Mä elän 50e/kk ja hintaan sisältyy vähintään 20 pulloa kokista. Neljä pulloo maksaa 6e, joten se tekee 30e, jäljelle jää 20e, jonka käytän siihen mikä halvimmalla lähtee, eli makarooniin, nuudeleihin ja ranskalaisiin. Mä saan koulussa ilmaisen ruuan, joten ilman sitä menis paljon enemmän rahaa ruokaan. Syön koulussa aina itseni ähkyyn, että sit kotona tarttee syödä mahdollisimman vähän. Jos on vaikka viikko lomaa, niin sillon tietysti menee enemmän rahaa ja en ole laskenut tohon mukaan sitä jos käyn baarissa tai ulkona syömässä. Teen niitä kahta kumminkin niin vähän, että ei läheskään joka kuukaus tule käytyä. Tässä kuussa on kumminkin tuhlannut 20e ulkona syömiseen (2x syö! viikot), edellisenä kuukaitena en yhtään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuohon en kyllä pystyisi. Mulla tulee aina kaikki hiilarit korvista ulos. Syönkin ennemmin kasviksia ja muuta sellaista =)

      Ruoka suomessa on tosiaan yllättävän halpaa.

      Poista
  17. Ja tosi halpaa se on kun flegmailee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt kyllä joudut selittämään mikä on flegmailee :D

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Toivepostaus: Minun koti ♥

Toivepostaus - Millaista on homoseksi?

Mitä tapahtui julkkisuralleni?